Dieta bez laktozy – co można jeść przy nietolerancji laktozy?

Nietolerancje pokarmowe to coraz częstszy problem, z jakim zmaga się duża część społeczeństwa. Jedną z najbardziej popularnych jest nietolerancja laktozy. Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie podejrzewasz, że problem ten może dotyczyć także Ciebie. Cierpisz na dolegliwości żołądkowe lub skórne po zjedzeniu produktów zawierających nabiał? A może po prostu zastanawiasz się, jak urozmaicić swoją dietę i za pomocą jakich produktów (wykluczając te pochodzenia zwierzęcego) dostarczyć wapń do Twojego organizmu?

Przeczytaj ten artykuł, jeśli chcesz dowiedzieć się:

  • Czym w ogóle jest nietolerancja pokarmowa?
  • Czym nietolerancja pokarmowa różni się od alergii pokarmowej?
  • Jakie są przyczyny powstawania nietolerancji pokarmowych?
  • Czym dokładnie jest nietolerancja laktozy?
  • W jakich produktach występuje laktoza?
  • Co można jeść przy nietolerancji laktozy?

Nadwrażliwości pokarmowe

Wyróżnia się dwa rodzaje nadwrażliwości pokarmowych – alergia pokarmowa i nietolerancja pokarmowa. Wiedziałeś, że to nie to samo? Jeśli nie, jaka zatem jest między nimi różnica? 

Alergia pokarmowa

Alergia pokarmowa to nic innego, jak niewłaściwa reakcja organizmu na poszczególne produkty. Objawia się ona najczęściej m.in. wysypką i katarem alergicznym, a także dolegliwościami żołądkowymi, np. bólami brzucha. 

Nietolerancja pokarmowa

Nietolerancja pokarmowa ma miejsce wtedy, gdy dany organizm nie toleruje pewnego składniku żywności. Jak rozpoznać, którego dokładnie? To dosyć proste – zawsze po spożyciu tego konkretnego produktu, występują te same symptomy, np. wzdęcia, bóle brzucha, uczucie przelewania się w żołądku, nadmierne gazy, także problemy ze skórą, takie jak suchość, zaczerwienienie, pieczenie, swędzenie, wypryski, a nawet zaburzenia neurologiczne (trudności z zasypianiem, koncentracją) oraz trudności z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. 

Najważniejszym i przełomowym momentem jest zdiagnozowanie nietolerancji pokarmowej. W tym celu można skorzystać z pomocy lekarza lub dietetyka. Od momentu otrzymania pozytywnego wyniku badania trzeba zmienić swoje nawyki żywieniowe, zacząć przykładać większą uwagę do tego, co znajduje się na talerzu i w sklepowym koszyku z zakupami. Jest to dosyć trudne i wymaga zaangażowania, jednak da się do tego przywyknąć, poświęcając trochę więcej czasu. Czego nie robi się dla lepszego samopoczucia i zdrowia, prawda? 🙂

Przyczyny nietolerancji pokarmowych

Przyczyny nietolerancji pokarmowych są złożone. Nietolerancje można odziedziczyć lub nabawić się ich w wyniku, np. zbyt wczesnego urozmaicenia diety w dzieciństwie, przez spożywanie niesprawdzonych produktów lub takich, które zawierają zbyt wiele sztucznych dodatków, a także przez – uwaga – nadmiar higieny. Wydaje się dziwne, prawda? Niestety tak jest – co za dużo, to niezdrowo. Przesadne przestrzeganie zasad higieny, wyparzanie warzyw i owoców oraz częste przyjmowanie antybiotyków może prowadzić do zaburzenia działania systemu immunologicznego, a tym samym uniemożliwienie wytworzenia się odporności.

Najbardziej popularnymi nietolerancjami pokarmowymi są nietolerancja glutenu oraz hipolaktazja, czyli nietolerancja laktozy. W poniższym artykule zajmiemy się tą drugą.

Czym właściwie jest nietolerancja laktozy?

Nietolerancja laktozy występuje wtedy, gdy organizm ludzki nie produkuje laktazy, czyli enzymu, który potrzebny jest do rozkładu dwucukru zawartego w mleku zwierzęcym – laktozy. Mamy więc odpowiedź na pytanie “ w czym jest laktoza?”. Teraz skupmy się na tym, jakich produktów spożywczych należy unikać, aby czuć się lepiej.

W czym jest laktoza?

Laktoza występuje przede wszystkim w mleku krowim, kozim i owczym (także odtłuszczonym). Śmietana, maślanka, kefir, jogurty, sery żółte, sery dojrzewające (np. parmezan), sery pleśniowe (np. brie), ser feta, serki wiejskie, twarogi, serki homogenizowane, lody, bita śmietana, mleko modyfikowane dla niemowląt, masło, większość wędlin, słodycze, a nawet niektóre leki – to wszystko produkty zawierające laktozę. Warto wspomnieć też o produktach przetworzonych, ponieważ mogą one zawierać mleko w proszku lub serwatki. Postaraj się zatem wykluczyć gotowe dania, sosy, budynie oraz konserwy mięsne, np. pasztety.

Ciekawostka! W aptekach sprzedawane są specjalne preparaty, które zawierają laktazę – enzym potrzebny do strawienia laktozy. To świetne rozwiązanie dla osób, które cierpią na nietolerancję laktozy. Jak to działa? Przed posiłkiem zawierającym laktozę zażywasz tabletkę i gotowe – cieszysz się przygotowanym jedzeniem i nie martwisz o późniejsze dolegliwości żołądkowe.

Zastanawiasz się teraz pewnie jakie produkty bez laktozy możesz wprowadzić do swojej diety, jako zamienniki. Co jeść w diecie bez laktozy, jeśli musisz wykluczyć dotychczas znane Ci źródła wapnia? Przychodzimy z pomocą!

Dieta bez laktozy

Dieta bez laktozy jest nie lada wyzwaniem. Wymaga ona rezygnacji z dotychczasowych produktów i wprowadzenia ich zamienników. Spokojnie, nie jest jednak niemożliwa do wdrożenia! 🙂 Wystarczy poświęcić trochę czasu na zaplanowanie jadłospisu i gotowe. Co jeść przy nietolerancji laktozy? Mamy kilka pomysłów!

Uzupełnij produkty bogate w wapń.

Aby dostarczyć potrzebną ilość wapnia do organizmu w trakcie diety bezlaktozowej, polecamy włączyć do niej następujące produkty: 

  • warzywa strączkowe (fasola, groch, fasola szparagowa, soja – tofu),
  • zielone warzywa (natka pietruszki, szczaw, brukselka, brokuły, jarmuż),
  • kasza jęczmienna i gryczana,
  • ryby konserwowe – sardynki, szproty,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • bakalie (orzechy, migdały, słonecznik),
  • sezam, mak, suszone morele,
  • kapusta,
  • marchewka,
  • figi,
  • mąka owsiana, płatki owsiane, otręby pszenne,
  • woda mineralna bogata w wapń, np. Muszynianka.

Mleko krowie zastąp mlekiem roślinnym!

Coraz więcej osób jest zainteresowanych dietą bez laktozy lub po prostu poszukuje produktów wegańskich. Sklepy wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom, dlatego na regałach i półkach sklepowych można znaleźć coraz więcej produktów pochodzenia roślinnego – produktów bez laktozy. Jednym z najpopularniejszych produktów, jakie ludzie decydują się wprowadzić do swojej diety bezlaktozowej jest mleko roślinne. Aktualnie w marketach i dyskontach mamy ogromny wybór napojów roślinnych, zobaczcie sami:

  • napój sojowy,
  • napój ryżowy,
  • napój migdałowy,
  • napój kokosowy,
  • napój owsiany,
  • napój jaglany.

Każdy z nich smakuje nieco inaczej, dlatego warto wybrać ten, który najbardziej Ci odpowiada. Możesz używać ich do kawy, owsianek, a także wypieków. Mleko roślinne jest idealnym zamiennikiem mleka krowiego. 

Skorzystaj z alternatywnych produktów bez laktozy

Zaczynając swoją dietę bezlaktozową nie musisz wywracać swoich nawyków żywieniowych o 180 stopni. Skorzystaj z alternatyw – produktów bez laktozy, które stworzono z myślą o osobach takich jak Ty. Należą do nich: 

  • masło bez laktozy,
  • sery bez laktozy,
  • sery wegańskie,
  • mleczko i śmietana kokosowa, które są idealne do przygotowywania sosów i zup,
  • lody wegańskie oraz sorbety.

Jak rozpoznać w sklepie, które produkty zawierają laktozę?

Istnieją dwie opcje, aby dowiedzieć się, czy dany produkt zawiera laktozę. Pierwszy z nich – ten bardziej oczywisty – to czytanie składu na opakowaniu produktu. Drugi, coraz częściej spotykany sposób oznaczania produktów bez laktozy, to umieszczenie na opakowaniu symbolu przekreślonej butelki mleka, otoczonej kółkiem. Symbol ten znacznie ułatwia i usprawnia zakupy.

Dieta pudełkowa bez laktozy

Mimo że, tak jak widzisz, można dostarczać odpowiednią ilość wapnia do organizmu będąc na diecie bezlaktozowej, nie mamy wątpliwości, że ułożenie odpowiedniego i dobrze zbilansowanego jadłospisu jest po prostu trudne. Jedno jest pewne: nietolerancja laktozy = dieta – i to śściśle określona dieta. Znamy jednak sposób na ułatwienie Ci życia! 🙂

Dla osób, które nie mają ochoty, czasu lub cierpliwości na przygotowywanie posiłków, przedstawiamy specjalną opcję z naszego kateringu dietetycznego. Dieta pudełkowa Lactose free zapewni Ci komfort psychiczny i zdrowotny oraz dostarczy wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje Twój organizm. Gwarantujemy zero dolegliwości żołądkowych i dobre samopoczucie po jedzeniu! 🙂 Sprawdź, czy dowozimy na terenie Twojej miejscowości i wypróbuj naszą dietę już od XX,XX zł za dzień!