Ocet jabłkowy — czym jest i czy może pomóc w odchudzaniu?

Opublikowano: 11 kwietnia 2024r.
Czas czytania około: 7 min
11 kwietnia 2024
ocet-jablkowy

Czy słyszałeś kiedykolwiek o occie jabłkowym i jego domniemanych cudownych właściwościach?  W ostatnim czasie na licznych kontach w social mediach — zawrzało. Wielu dietetyków, „pseudodietetyków” i influencerów zaczęło poruszać temat wykorzystywania właściwości octu jabłkowego. Czy faktycznie ten produkt poprawia efekty odchudzania, wpływa na gospodarkę węglowodanową i obniża stężenie lipidów? 

W mediach społecznościowych, na blogach i w artykułach — wszędzie można natrafić na historie o magicznym wpływie octu jabłkowego na zdrowie. Jednak czy naprawdę jest tak skuteczny, jak się o nim mówi? Przedstawiamy fakty i obalamy mity. 

Ocet jabłkowy — co to takiego?

Ocet jabłkowy wytwarza się z soków wyciśniętych z dojrzałych jabłek. Uzyskany produkt poddaje się procesowi fermentacji, który przebiega w dwóch etapach. Najpierw, drożdże przekształcają cukry z jabłek w alkohol, tworząc w ten sposób cydr. Następnie, z udziałem bakterii zachodzi proces fermentacji alkoholu do kwasu octowego, który nadaje produktowi końcowemu jego charakterystyczny smak i aromat.

Różnica między octem jabłkowym a tradycyjnymi octami (winnym czy spirytusowym), leży w surowcach i procesie produkcyjnym. Ocet jabłkowy zachowuje niektóre składniki odżywcze z jabłek, co sprawia, że oferuje nieco inne wartości odżywcze. W składzie octu jabłkowego znajdziemy nie tylko kwas octowy, ale także inne związki odżywcze — niektóre witaminy, składniki mineralne i polifenole. Warto jednak zaznaczyć, że w kontekście wielkości porcji octu jabłkowego, które realnie możemy włączyć do naszej diety (np. 1 łyżka do dressingu sałatkowego), niestety nie dostarczymy takiej ilości składników odżywczych, które mogłyby znacząco wpływać na nasze zdrowie. 

W codziennej kuchni ocet jabłkowy jest dość wszechstronnym produktem. Możesz go użyć do przygotowania zdrowych dressingów do sałatek czy marynat do mięs. Dzięki swojej lekko kwaśnej nucie potrafi zrównoważyć smaki w potrawach, dodając im wyrazistości i orzeźwienia.

Dieta dopasowane do Ciebie

COMFORT-min

Comfort

Rozszerzony wariant Wyboru menu. Wybieraj komfortowo z 25 różnorodnych propozycji posiłków każdego dnia.
Rozszerzony wariant Wyboru menu. Wybieraj komfortowo z 25 różnorodnych propozycji posiłków każdego dnia.
Cena od: 61.9 zł

Ocet jabłkowy a zdrowie — fakty i mity 

Zanim przeczytasz o szeregu korzyści, jakie może przynieść regularne picie octu jabłkowego, musisz zmienić nieco swoją perspektywę. Pamiętaj, że w dietetyce nigdy nie omawia się danego zagadnienia z jednej strony. Zawsze należy patrzeć w kontekście „czegoś”. Dokładnie tak jest w kwestii octu jabłkowego i odchudzania. Jeśli zależy Ci na tym, aby zdrowo tracić na wadze, nie wystarczy, że zaczniesz pić ocet jabłkowy. Do tego tematu należy podejść z pełną świadomością i gotowością na wprowadzenie nowych — zdrowszych — nawyków żywieniowych. Krok po kroku, w miarę swoich możliwości. Kiedy to zrobisz, picie octu jabłkowego może okazać się zwyczajnie zbędne. 

Zacznijmy od faktów

Ocet jabłkowy w pewnym stopniu wpływa na utratę masy ciała. 

Jedno z badań przeprowadzonych na uczestnikach z nadwagą i otyłością wykazało, że ocet jabłkowy może wspierać zarządzanie masą ciała. Osoby, które przyjmowały ocet, zauważyły pewne korzyści w porównaniu z grupą placebo.

W innej analizie zbadano czy spożycie octu w połączeniu z zachowaniem deficytu kalorycznego może wpływać na proces odchudzania. Wykazano, że przy zachowaniu odpowiednich nawyków ocet jabłkowy może zmniejszać apetyt, obniżać masę ciała i korzystnie wpływać na profil lipidowy u osób z nadwagą i otyłością. Jednak w tym przypadku bardzo ważną rolę odegrała dieta, a nie sam ocet jabłkowy. 

Ocet jabłkowy może regulować profil lipidowy i gospodarkę węglowodanową 

Przeprowadzono także przegląd wielu badań na temat wpływu octu jabłkowego na profil lipidowy i parametry glikemii u dorosłych. Chociaż w tym przypadku wyniki również wskazały na potencjalne korzyści picia octu jabłkowego, w każdej analizie pojawiły się pewne ograniczenia i kwestie, które wskazują na to, że właściwości tego produktu nie są tak bardzo niezastąpione, jak się o tym mówi. 

Kontrowersje w wynikach — gdzie jest haczyk?

We wszystkich dostępnych badaniach można zaobserwować dużą rozbieżność w dawkach, czasie przyjmowania octu jabłkowego, czasie trwania samego badania, w stanie zdrowia uczestników i przede wszystkim w uzyskanych wynikach. Wszystko to może wpływać na spójność efektów, a także na ich interpretację.

Oprócz tego — co bardzo ważne — w większości badań w całej analizie uczestnicy nie mieli kontrolowanej diety. To punkt, w którym może pojawić się naprawdę wiele znaków zapytania. Skąd pewność, że to ocet jabłkowy wywołuje korzystny efekt? 

Musisz uważać! Niektóre badania potwierdziły skutki uboczne spożycia octu jabłkowego. Najczęściej wymieniono pieczenie w żołądku, objawy refluksu i nawracającą zgagę. Oprócz tego zaobserwowano również, że regularne spożycie octu jabłkowego może powodować erozję szkliwa i negatywnie wpływać na stan uzębienia. 

Trendy i kontrowersje wokół octu jabłkowego

Ocet jabłkowy cieszy się popularnością już od jakiegoś czasu. Wielu ludzi i „pseudospecjalistów” uważa go za klucz do szybkiego i łatwego odchudzania. 

Na pierwszy rzut oka pozytywne opinie w mediach społecznościowych mogą być faktycznie przekonujące. Jednak ważne jest, aby podchodzić do nich z pewnym sceptycyzmem. Z jednej strony, ocet jabłkowy może wspomagać metabolizm i poprawiać uczucie sytości, co teoretycznie mogłoby pomóc w kontrolowaniu wagi. Z drugiej jednak strony, analizy na temat jego skuteczności są niejednoznaczne i często opierają się na badaniach o niewielkiej skali.

Jednym z głównych problemów jest fakt, że ocet jabłkowy nie jest magicznym środkiem, który samodzielnie spowoduje spadek wagi. Zdrowa dieta i regularne ćwiczenia są kluczowe dla skutecznej redukcji i utrzymania zdrowego stylu życia. Ocet jabłkowy może być jedynie dodatkiem do podstawowych zasad zdrowego odżywiania.

Co więcej, marketing produktów z octem jabłkowym często obiecuje ogromne korzyści, których w rzeczywistości możesz zupełnie nie doświadczyć. Suplementy, napoje i inne produkty zawierające ocet jabłkowy są promowane jako rozwiązania na wszelkie problemy, od odchudzania po poprawę kondycji skóry. Jednak warto być świadomym, że bez solidnych dowodów naukowych, wszystkie tego typu twierdzenia należy traktować z ostrożnością.

  1. Abou-Khalil, R., Andary, J., & El-Hayek, E. (2024). Apple cider vinegar for weight management in Lebanese adolescents and young adults with overweight and obesity: a randomised, double-blind, placebo-controlled study. BMJ Nutrition, Prevention & Health, e000823.
  2. Khezri, S. S., Saidpour, A., Hosseinzadeh, N., & Amiri, Z. (2018). Beneficial effects of Apple Cider Vinegar on weight management, Visceral Adiposity Index and lipid profile in overweight or obese subjects receiving restricted calorie diet: A randomized clinical trial. Journal of functional foods, 43, 95-102.
  3. Maladkar, S. R., Yadav, P., Muniraja, A. N. A., Uchil, G. S., George, L. V., Augustine, D., … & Haragannavar, V. C. (2022). Erosive Effect of Acidic Beverages and Dietary Preservatives on Extracted Human Teeth—An In Vitro Analysis. European Journal of Dentistry, 16(04), 919-929.