Dieta karniwora — wszystko, co musisz wiedzieć

Autor: SEO Mayko
Opublikowano: 16 kwietnia 2024r.
Czas czytania około: 6 min
16 kwietnia 2024
dieta-karniwora-miesna

Dieta karniwora zyskała na popularności jako ekstremalna forma odżywiania. Jej główną zasadą jest to, że podstawą codziennego jadłospisu są wyłącznie produkty pochodzenia zwierzęcego. Możesz się zastanawiać, dlaczego ktoś zdecydowałby się na taką dietę? Cóż, jej zwolennicy argumentują słuszność stosowania tego modelu diety różnymi korzyściami dla zdrowia — od poprawy koncentracji po lepsze trawienie. 

Jednak my podejdziemy do zasad diety karniwora z pewną dozą sceptycyzmu. Czym dokładnie jest, jakie są jej potencjalne korzyści i jakie ryzyko niesie dla zdrowia? 

Czym jest dieta karniwora?

Dieta karniwora polega na spożywaniu wyłącznie pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Oznacza to, że na talerzu znajdują się mięso, ryby, jaja i czasem produkty mleczne. Wszelkie produkty roślinne, w tym owoce, warzywa, orzechy czy produkty zbożowe, są wykluczone. 

Zasady tej diety wywodzą się z przekonania, że ludzkie ciało najlepiej funkcjonuje, kiedy odżywia się głównie mięsem. W teorii ma to korzenie w sposobie odżywiania naszych przodków — łowców i zbieraczy.

W praktyce jest to jeszcze bardziej restrykcyjna forma popularnej diety ketogenicznej. W skład codziennego menu wchodzą przede wszystkim produkty bogate w białko i tłuszcze. 

Zwolennicy diety karniwora podkreślają jej prostotę i eliminację „problemowych” pokarmów, które mogą wywoływać stany zapalne lub nietolerancje pokarmowe. Najczęściej w tym kontekście mówi się o glutenie, czy cukrach prostych, jednak w rzeczywistości nigdzie nie można znaleźć konkretnych wskazań, dotyczących wykluczeń, a co ważniejsze odpowiedniej argumentacji, która potwierdzałaby słuszność tak restrykcyjnych eliminacji. 

Pomimo popularności diety karniwora, warto zaznaczyć, że taka forma odżywiania budzi wiele kontrowersji i nie jest zgodna z aktualnymi zaleceniami dotyczącymi zdrowego żywienia.

Dieta mięsna keto

KETO-min

Keto Fusion

Dieta wysokotłuszczowa wprowadzająca w stan ketozy. W 8 posiłkach do wyboru każdego dnia można znaleźć ryby, jaja, orzechy, pestki, czerwone mięso, drób i różnorodne oleje.
Dieta wysokotłuszczowa wprowadzająca w stan ketozy. W 8 posiłkach do wyboru każdego dnia można znaleźć ryby, jaja, orzechy, pestki, czerwone mięso, drób i różnorodne oleje.
Cena od: 61.9 zł

Potencjalne korzyści zdrowotne i twierdzenia zwolenników diety karniwora — prawda czy fałsz?

Zwolennicy diety karniwora często wymieniają całą listę potencjalnych korzyści zdrowotnych, które płyną z przestrzegania dietetycznych zaleceń. Jednak warto pamiętać, że wiele z tych twierdzeń opiera się na anegdotycznych dowodach lub badaniach o ograniczonym zakresie.

  • Poprawa trawienia — argumentuje się, że eliminacja produktów roślinnych, bogatych w błonnik, może przyczynić się do zmniejszenia problemów trawiennych. Czy słusznie? Należy pamiętać, że to właśnie błonnik pokarmowy jest kluczowy dla zdrowia jelit, prawidłowej pracy układu pokarmowego i regularnego rytmu wypróżnień. 
  • Utrata wagi — dieta bogata w białko i tłuszcze, przy jednoczesnym braku węglowodanów, może przyczynić się do szybszej masy ciała. Dlaczego? W takich warunkach organizm przede wszystkim pozbywa się wody, co skutkuje widocznym spadkiem wartości na wadze. Sam proces spalania tkanki tłuszczowej przebiega tak samo, jak podczas stosowania standardowej diety redukcyjnej. W redukcji  konieczny jest deficyt kaloryczny, niezależnie od tego, jakie produkty stanowią podstawę jadłospisu. 
  • Redukcja stanów zapalnych — w teorii wynika to z faktu ograniczenia spożycia produktów roślinnych. Tutaj jednak nie sposób jest nie wspomnieć o tym, że to właśnie wiele warzyw, owoców i olejów roślinnych wykazuje największe właściwości przeciwzapalne.
  • Prostota — dieta karniwora jest postrzegana jako prosta i łatwa do przestrzegania, co może być korzystne dla osób szukających jasnych wytycznych żywieniowych. Czy na pewno? Jak ugotować smaczny i zdrowy posiłek wykorzystując do tego jedynie mięso, jajka czy nabiał?

Ryzyko i potencjalne skutki uboczne diety karniwora

dieta-duzo-miesa

Przyjrzyjmy się teraz bliżej potencjalnym skutkom ubocznym, które mogą wynikać z przestrzegania diety karniwora. Pamiętaj, że każda ekstremalna zmiana w sposobie odżywiania niesie ze sobą potencjalne zagrożenia dla zdrowia.

Po pierwsze, dieta wykluczająca wszystkie produkty roślinne może prowadzić do niedoborów witamin i składników mineralnych. Włączenie suplementacji, które często zalecane jest w przypadku diet eliminacyjnych, może częściowo rozwiązać ten problem. Jednak spójrzmy prawdzie w oczy. Czy o to chodzi w zdrowej diecie? Niekoniecznie. 

Po drugie, dieta bogata w tłuszcze zwierzęce i czerwone mięso jest jednoznacznie powiązana z wyższym ryzykiem rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, a nawet z niektórymi rodzajami nowotworów.  Według oficjalnych rekomendacji dotyczących zdrowego odżywiania zaleca się ograniczone spożycie zarówno tłuszczów odzwierzęcych, jak i czerwonego mięsa. 

Po trzecie, długoterminowe skutki diety karniwora są słabo zbadane. Nie znamy pełnych konsekwencji takiego sposobu odżywiania dla zdrowia w dłuższej perspektywie. Zanim zdecydujesz się na jakiekolwiek ekstremalne zmiany w diecie, warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Specjaliści mogą dostarczyć Ci indywidualnych porad, opartych na aktualnej wiedzy, oficjalnych zaleceniach i przede wszystkim Twoim stanie zdrowia.

Dieta karniwora a zdrowa i dobrze zbilansowana dieta 

Nie ulega wątpliwości, że różnorodność w diecie to podstawa. Spożywanie szerokiej gamy różnych produktów pozwala codziennie dostarczać wszystkich składników odżywczych niezbędnych dla naszego zdrowia. Zrównoważona dieta zawiera owoce, warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, białka roślinne i zwierzęce oraz zdrowe tłuszcze. Z pewnością nie ma w niej miejsca na nieuzasadnione wykluczenia i zbędne restrykcje. 

Alternatywy dla diety karniwora

Jak możesz urozmaicić swoją dietę, tak, aby była dla Ciebie możliwie zdrowa i pełnowartościowa? Wbrew teorii zwolenników diety karniwora, z pewnością nie musisz polegać wyłącznie na produktach pochodzenia zwierzęcego. 

Zadbaj o odpowiednią ilość owoców i warzyw, wybieraj kasze, pełnoziarniste pieczywo, postaw na chude źródła białka (zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego) i pamiętaj o zdrowych tłuszczach — tłustych rybach morskich, olejach, awokado, orzechach, nasionach i pestkach. 

Pamiętaj, że kluczem do zdrowia jest różnorodność i umiar. Nie ma jednej „idealnej” diety dla każdego. Najważniejsze jest, aby słuchać swojego organizmu i dostosować sposób odżywiania do indywidualnych potrzeb, stylu życia i stanu zdrowia. 

  1. O’Hearn, A. (2020). Can a carnivore diet provide all essential nutrients? Current Opinion in Endocrinology, Diabetes, and Obesity, 27(5). https://doi.org/10.1097/MED.0000000000000576
  2. Lennerz, B. S., Mey, J. T., Henn, O. H., & Ludwig, D. S. (2021). Behavioral characteristics and self-reported health status among 2029 adults consuming a “carnivore diet”. Current developments in nutrition, 5(12), nzab133.
  3. Saladino, P. (2020). The carnivore code: Unlocking the secrets to optimal health by returning to our ancestral diet. Houghton Mifflin.
  4. Borzuta, K., Janiszewski, P., Lisiak, D., & Grześkowiak, E. (2022). WPŁYW KONSUMPCJI MIĘSA NA RYZYKO POWSTANIA CHORÓB NOWOTWOROWYCH I SERCOWO-NACZYNIOWYCH. Postepy nauki i Technologii Przemyslu Rolno-Spozywczego, 76(2).
  5. Jarosz, M., Rychlik, E., Stoś, K., & Charzewska, J. (2020). Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie (Vol. 83). Warsaw, Poland: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Zakład Higieny.