Woda z cytryną — jakie przynosi korzyści dla zdrowia

Opublikowano: 13 maja 2024r.
Czas czytania około: 4 min
13 maja 2024
woda-z-cytryna

Skąd wzięła się moda na wodę z cytryną? Jako element zdrowego stylu życia, przywędrowała do nas razem z falą dietetycznych trendów, które obiecują cudowne korzyści zdrowotne. 

W wielu poradnikach i na blogach woda z cytryną jest przedstawiana jako prawdziwy „napój zdrowia”, który jest jedynym słusznym nawodnieniem — zwłaszcza rano i zwłaszcza na redukcji. 

Jednak czy rzeczywiście wyróżnia się czymś więcej niż tylko innym smakiem? Jakie potwierdzone korzyści może przynieść regularne picie wody z dodatkiem cytryny?

Skąd ta popularność wody z cytryną?

Woda z cytryną bywa opiewana jako źródło witamin, szczególnie witaminy C, która ma wspomagać odporność oraz poprawiać kondycję skóry. 

Chociaż w teorii faktycznie ma to sens — nie ulega wątpliwości, że witamina C zwiększa efektywność syntezy kolagenu, a jej odpowiednia ilość w diecie wpływa na skrócenie czasu infekcji — to w rzeczywistości ważniejsza jest perspektywa. 

Aby zrozumieć pełny kontekst, warto spojrzeć na rzeczywiste ilości tych składników. Średnia cytryna dostarcza około 30 mg witaminy C, co stanowi około 40% zalecanego dziennego spożycia. Brzmi imponująco, jednak tak naprawdę tylko niewielka część tej witaminy trafia do szklanki wody. 

Ponadto cytryna dostarcza niewielkie ilości potasu, a także antyoksydanty. Mimo to korzystny wpływ tych substancji jest subtelny i nie porównuje się do efektów, które można osiągnąć, stosując zróżnicowaną dietę bogatą w różnorodne owoce i warzywa.

Oczywiście — można powiedzieć, że lepiej pić niż nie pić. Woda z cytryną na pewno nam nie zaszkodzi, jednak opiewanie jej mianem jedynego słusznie nawadniającego napoju jest zwyczajnie naginaniem faktów. 

Choć woda z cytryną może być smacznym i odświeżającym dodatkiem do diety, nie oczekujmy od niej cudów zdrowotnych. Jej główną zaletą jest to, że może zachęcić do picia większej ilości wody w ciągu dnia.

Czy warto pić wodę z cytryną? Przepis na domową lemoniadę

Picie wody z cytryną może być wartościowym nawykiem, jeśli jego głównym celem jest zwiększenie całkowitego spożycia płynów. 

Odpowiednie nawodnienie jest niezbędne dla wielu funkcji organizmu — prawidłowego trawienia, transportu składników odżywczych, uwalniania energii, pracy mięśni i układu nerwowego. 

Jeśli dodatek smaku cytryny sprawi, że będziesz pić więcej wody, to jest to już wystarczający  powód, aby włączyć ten zwyczaj do swojej rutyny.

Chcesz samodzielnie przygotować zdrową lemoniadę bez dodatku cukru? Oto prosty przepis:

Składniki:

  • 1 litr wody
  • 2 cytryny
  • 2 garście mrożonych malin 
  • kilka listków mięty
  • ewentualnie słodzik (np. stewia, erytrytol) 

Sposób przygotowania:

Cytryny dokładnie umyj, a następnie pokrój na cienkie plasterki. W dużym dzbanku umieść plasterki cytryny, rozgniecione maliny i posiekane listki mięty (ew. słodzik). Zalej składniki wodą. Całość wymieszaj. 

Domowa lemoniada to świetny sposób na orzeźwienie i nawodnienie bez dodatkowych kalorii, które znajdziesz w sklepowych napojach. 

Bibliografia 

  • Wiśniewska, K., Kurowska, O. K., & Okręglicka, K. (2014). Wpływ spożycia wody na masę ciała. Wiadomości Lekarskie, 65(2), 119-123.
  • Łukasik, I. M. (2019). Poszerzanie świadomości dotyczącej znaczenia wody dla zdrowia człowieka. Wyzwania pedagogiki zdrowia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(3).
  • Janda, K., Kasprzak, M., & Wolska, J. (2015). Witamina C–budowa, właściwości, funkcje i występowanie. Pom. J. Life Sci, 61(4), 419-425.
  • Wójcik, W., & Śliż, D. (2019). Witamina C w codziennej praktyce lekarskiej–fakty i mity. Medycyna Faktów, 12(4 (45)), 307-314.
  • Hemilä, H. (2017). Vitamin C and infections. Nutrients, 9(4), 339.