Kaloryczność alkoholi — ile kalorii dostarczają popularne napoje alkoholowe?

23 lutego 2024
kalorycznosc-alkoholi-drinkow

Kiedy myślimy o zdrowej diecie, często koncentrujemy się tylko na tym, co jemy. Jednak to, co pijemy, ma równie duże znaczenie — zwłaszcza gdy chodzi o napoje alkoholowe. Alkohol jest częścią życia społecznego wielu osób, ale jego wpływ na nasze zdrowie i dietę może być znacznie większy, niż pozornie może się wydawać. 

W tym artykule przyjrzymy się kaloryczności popularnych napojów alkoholowych i omówimy, dlaczego ograniczenie ich spożycia może być korzystne dla naszego zdrowia. 

Wpływ alkoholu na bilans energetyczny

Alkohol dostarcza energii, którą często nazywamy „pustymi kaloriami”. Oznacza to, że choć zwiększają one nasze dzienne spożycie energetyczne, nie dostarczają organizmowi żadnych wartościowych składników odżywczych. 

Każdy gram alkoholu zawiera 7 kalorii, co umieszcza go między białkiem i węglowodanami a tłuszczami pod względem kaloryczności. Dla porównania, węglowodany i białka dostarczają 4 kalorii na gram, a tłuszcze aż 9 kalorii. Regularne spożywanie alkoholu może więc łatwo przyczynić się do nadmiernego spożycia energii w ciągu dnia, co z kolei w dłuższej perspektywie może prowadzić do przyrostu masy ciała.

W porównaniu kaloryczności alkoholu do innych składników odżywczych należy również zauważyć, że najczęściej o wiele łatwiej spożyć nam jego duże ilości. Zwróć uwagę, że nikt z nas nie wlewa całej butelki oliwy do sałatki, ani nie wyjada łyżką całego słoika masła orzechowego — a picie kieliszka za kieliszkiem można zaobserwować u różnych osób przy wielu okazjach. 

Oczywiście należy brać pod uwagę stężenie samego etanolu w napoju alkoholowym, jednak wciąż często wiąże się to z dużą ilością spożytych kalorii. Co więcej, sam alkohol pobudza apetyt i hamuje samokontrolę, skłaniając osobę pijącą do podjadania, co jeszcze bardziej przyczynia się do generowania nadwyżki energetycznej. 

Kaloryczność popularnych napojów alkoholowych

Różne napoje alkoholowe mają różną kaloryczność, co związane jest z ich inną zawartości etanolu i dodatkowych składników — najczęściej cukru. Warto również zaznaczyć różnice między standardową wielkością porcji poszczególnych trunków. W przypadku piwa jest to  puszka 500 ml, wina — lampka 150 ml, mocniejszych trunków — kieliszek 30 ml. Jednak patrząc prawdzie w oczy, warto przyznać, że często na jednej porcji się nie kończy.  

Standardowa porcja wytrawnego wina (100 ml) może dostarczyć około 68 kalorii, podczas gdy porcja mocnego alkoholu (40 ml) dostarczy około 110 kalorii — nie licząc dodatków w postaci słodkich napojów czy soków. Piwo, ze względu na swoją objętość i często wyższą zawartość cukrów, może dostarczać jeszcze więcej energii na porcję (500 ml), nawet do 250-300 kalorii. Już tylko te liczby pokazują, jak łatwo jest spożywać duże ilości energii pijąc alkohol, zwłaszcza gdy do końca nie jesteśmy świadomi jego kaloryczności — w praktyce często wygląda to jeszcze mniej korzystnie. 

Kaloryczność różnych gatunków alkoholi

  • Piwo — 500 ml — 250 — 300 kcal 
  • Wino białe półwytrawne — 100 ml — 80 kcal 
  • Wino czerwone wytrawne — 100 ml — 68 kcal 
  • Szampan — 100 ml — 76 kcal 
  • Drink Mojito — 150 ml — 200 kcal 
  • Wódka — 40 ml — 110 kcal 
  • Rum — 40 ml — 106 kcal 
  • Whisky — 100 ml — 220 kcal 

Alkohol a zdrowie 

Organizm traktuje alkohol, jak truciznę, a jego picie ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie, wykraczający poza samą kaloryczność.  Regularne spożycie alkoholu — niezależnie od jego gatunku — obciąża wątrobę i może prowadzić do jej uszkodzenia, a także zaburza wchłanianie wielu ważnych składników odżywczych. Co więcej, alkohol zakłóca także równowagę glukozy we krwi, co zwiększa ryzyko insulinooporności i cukrzycy typu 2. 

Picie napojów alkoholowych ma wpływ na jakość snu, a także na cały układ nerwowy prowadząc do jego trwałych uszkodzeń. Regularne spożywanie alkoholu wiąże się również z większym ryzykiem rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, w tym nadciśnienia tętniczego.

Ograniczenie spożycia alkoholu może mieć ogromne znaczenie dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji. Jeszcze raz należy podkreślić, że nie istnieje bezpieczna dawka alkoholu, a każda jego porcja będzie negatywnie wpływać na Twoje zdrowie. Z tego względu świadome ograniczenie alkoholu jest ważnym krokiem w kierunku prowadzenia zdrowego trybu życia i troski o samego siebie. 

Bibliografia

  1. Kamińska, A. (2012). Alkohol a zdrowie człowieka. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4, 77-83.
  2. Silczuk, A. (2022). Wpływ używania alkoholu na zdrowie. Dlaczego warto pytać pacjentów o jego używanie?. Psychiatry/Psychiatria, 19(3).
  3. Gawęcki, J., Berger, S., & Brzozowska, A. (2011). Żywienie człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.